Hvis der er en ting, der får mere og mere fokus i virksomhederne, så er det årets firmajulegaver. Julegaverne er gået hen og blevet lidt af en selvfølge hos landets mange virksomheder, og det er måske ikke så underligt, set fra arbejdspladsens synspunkt. Julegaven er nemlig en del af et gaveritual, hvor ritualet i virkeligheden går ud på at takke medarbejderen for sin indsats. Dermed bliver der tale om mere end blot gaven, men en symbolsk handling, som er med til at styrke relationen mellem ansat og arbejdsgiver.
Planlægningen kan klares nemt
Hvordan koordinerer man julegaverne i firmaet? Ofte er denne udfordring betragtet som et logistisk mareridt, hvor HR eller sekretæren må planlægge en one-size-fits-all gave, da det jo ganske enkelt er umuligt at personliggøre en julegave i virksomhedsøjemed. Hvordan skulle man kunne imødekomme at finde gode gaver til begge køn i alle aldre og med vidt forskellige interesser? Det virker umuligt.
Heldigvis har de såkaldte gaveshops gjort den udfordring overkommelig. En gaveshop er egentligt en lukket webshop, som den ansatte for adgang til, hvori man derved kan vælge sin helt egen julegave. Det særlige her er, at virksomheden blot angiver et budget til udbyderen af gaveshoppen. Hernæst vil der være åbnet for at spændende udvalg, som matcher prispunktet. Fordi udvalget er aktuelt og har elementer til både herrer og damer i alle aldre, er det den sikre løsning, fremfor at give en gavekurv eller noget standardiseret til alle. Denne gaveshop løsning sikrer, at alle kan vælge en god og brugbar gave. Dermed bliver gaven god, hvormed ”takken” – altså det symbolske bag gavehandlingen – fremstår velment og ægte.
Det at sikre en god firmajulegave gør, at den ansatte forbinder arbejdspladsen med et godt sted at være, hvor der bliver sat pris på en. Det er vigtigt, når man gerne vil holde på sine bedste folk. Det er nemlig med til at skabe et godt arbejdsklima.