Som en model for virksomheders sociale ansvar (CSR) kan du gå op i csr. Kernen i csr er ideen om, at virksomheder ikke kun skal søge at maksimere profitten, men også overveje deres indvirkning på miljøet og samfundet som helhed. Dette omfatter at tage skridt til at minimere deres CO2-fodaftryk, støtte lokalsamfund og fremme fair arbejdsmetoder blandt deres ansatte.
Der er mange forskellige måder, hvorpå virksomheder kan forfølge csr, lige fra at investere i bæredygtighedsinitiativer til at give tilbage til deres lokalsamfund gennem velgørenhedsprogrammer. Starbucks har f.eks. samarbejdet med Conservation International om forskellige projekter, der har til formål at beskytte skove rundt om i verden og forbedre vandkvaliteten i de berørte regioner. Desuden har Google afsat millioner af dollars til videnskabelig forskning i forbindelse med klimaændringer og miljøbeskyttelse.
Der er mange fordele ved at følge csr. For det første kan det hjælpe virksomhederne med at opbygge et positivt omdømme hos forbrugerne og andre interessenter. Desuden kan csr-initiativer føre til omkostningsbesparelser for virksomhederne ved at reducere deres miljøpåvirkning. Endelig kan csr også bidrage til at tiltrække og fastholde de bedste talenter, da flere og flere medarbejdere søger arbejdsgivere, der deler deres værdier.
På trods af de mange fordele ved csr er der også nogle udfordringer, som man skal tage højde for. Først og fremmest kan csr være dyrt, og ikke alle virksomheder vil være i stand til at investere i omfattende csr-programmer. Desuden kan csr-initiativer nogle gange give bagslag, hvis de ikke er veludførte, eller hvis de ikke er i overensstemmelse med virksomhedens kerneværdier