I dag er det ikke nok for en virksomhed blot at skabe overskud. For at få virkelig succes skal virksomheder også fokusere på virksomhedernes sociale ansvar (CSR).
CSR er den praksis, hvor en virksomhed tager ansvar for sin indvirkning på samfundet, både positiv og negativ. Det omfatter alt fra at sikre, at produkterne er etisk producerede, til at arbejde for at reducere virksomhedens CO2-fodaftryk.
Byggebranchen er i de seneste år blevet mere og mere kritisk undersøgt for sin miljøpåvirkning. Som følge heraf er mange virksomheder nu begyndt at fokusere på bæredygtig praksis i et forsøg på at forbedre deres CSR. Her er tre grunde til, at dette er så vigtigt
1. Det er godt for forretningen
Der er ingen tvivl om, at forbrugerne er blevet mere og mere bevidste om den indvirkning, som deres indkøb har på miljøet. Faktisk viser en undersøgelse fra Nielson, at 66 % af de globale forbrugere er villige til at betale mere for produkter og tjenester, der kommer fra virksomheder, som er engageret i bæredygtighed. Hvad betyder dette for virksomhederne? Det betyder, at der er en reel mulighed for at øge overskuddet ved at appellere til miljøbevidste forbrugere
2. Det tiltrækker de bedste talenter
For at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere skal virksomhederne tilbyde mere end blot en konkurrencedygtig løn. De skal også tilbyde et behageligt og meningsfuldt arbejdsmiljø. Og hvad kan være mere meningsfuldt end at arbejde for en virksomhed, der har en positiv indvirkning på verden? Bæredygtighed er hurtigt ved at blive en af de vigtigste faktorer, som medarbejderne overvejer, når de vælger, hvor de vil arbejde. Så ved at fokusere på bæredygtige metoder kan producenterne ikke blot tiltrække de bedste talenter, men også holde dem glade og engagerede på lang sigt
3. Det hjælper dig med at skille dig ud fra konkurrenterne
Ved at indføre bæredygtige metoder kan producenter hjælpe dem med at skille sig ud fra deres konkurrenter, især hvis disse konkurrenter stadig benytter sig af forældede metoder. Det kan være et vigtigt salgsargument for både kunder og medarbejdere. Hvem vil trods alt ikke gerne gøre forretninger med eller arbejde for en virksomhed, der er med til at gøre verden til et bedre sted?
Der er ingen tvivl om det: Bæredygtighed er hurtigt ved at blive en af de vigtigste faktorer, når det gælder om at drive forretning med succes. Producenter, der ønsker at være på forkant med udviklingen, vil gøre klogt i at fokusere på virksomheders sociale ansvar og bæredygtige praksis. Det er ikke kun godt for forretningen, men også godt for mennesker og planeten!
Læs flere artikler på lyshuset.dk