Hver dag bruger virksomheder rundt omkring mange penge på at booste og promovere sig selv og sine produkter.
Når alt kommer til alt, er din virksomhed afhængig af forbrugerne, og forbrugere handler ofte der, hvor de føler sig trygge.
En god måde at vise kunder, at de kan føle sig trygge, er f.eks. ved at bruge CSR aktivt.
Hvad er CSR?
CSR står for Corporate Social Responsibility, og kort fortalt betyder det, at en virksomhed har lagt en strategi for, hvordan de vil være med til at tage et socialt ansvar.
Denne strategi kan medvirke til at gøre kunderne mere trygge ved netop at handle hos, eller bruge de ydelser som din virksomhed tilbyder.
Hvis du f.eks. kunne købe to ens trøjer i to forskellige butikker, så ville du helt sikkert hellere handle hos den butik der var med til at støtte din lokale fodboldklub, fremfor en butik der beholder al profit selv. Og sådan tænker de fleste kunder.
CSR er også for online erhverv
Nettet bugner med låneudbydere, og her kan CSR igen være med til at gøre en forskel for, hvem forbrugeren vælger at bruge.
F.eks. kan man se, at hjemmesiden ditnyelaan.dk tager aktiv del i CSR, og da priserne på lån er det samme, som man ville få gennem enhver anden udbyder, ville det mest logiske være at støtte en god sag.
PR-værdi i CSR
Er din virksomhed endnu ikke kommet i gang med CSR så er det helt sikkert noget, du bør overveje at kigge på.
Når der er lavet en CSR-strategi i virksomheden, kan du hvert år udarbejde en CSR-rapport, der viser, hvor langt virksomheden er nået med målene, og hvordan det har gavnet samfundet.
En sådan rapport kan nemlig bruges til at skabe positiv omtale, som så igen er med til at skabe mere omsætning.
Man skal selvfølgelig ikke indføre CSR alene for at skabe mere omsætning, men når man nu har valgt at indføre det, så kan man jo lige så godt gøre brug af den positive omtale, det kan give.
Derudover vil det også være en god ide at skilte på jeres hjemmeside med jeres CSR-strategi.
Hvordan kommer jeg i gang med CSR?
I første omgang er det selvfølgelig vigtigt, at du sætter dig ind i, hvorfor du gerne vil arbejde med CSR i din virksomhed, og hvad du tænker, at virksomheden kan få ud af det.
Herefter skal du lave nogle mål, som du skriver ned. Disse kan senere bruges til at udarbejde virksomhedens CSR-rapport med.
Brug den nødvendige tid på CSR, og hvis du ikke selv har tiden til at tage ansvaret for det, så uddeleger det.
Mange virksomheder fejler mht. CSR, fordi de tænker, at det er noget, man lige kan lave sideløbende, men det kræver, at man sætter fokus på det og arbejder aktivt med at opnå sine mål.
Det kan være en god idé at give en person et konkret ansvar for at udforme virksomhedens CSR-strategi og derefter sørge for, at det bliver gennemført.