Hvis du er marketingchef, har du sandsynligvis hørt om SEO. Men hvad er SEO, og hvorfor skal du bekymre dig om det? Søgemaskineoptimering, eller SEO, er processen med at optimere dit websted til Googles søgealgoritme. Målet med SEO er at få dit websted til at ranke så højt som muligt i Googles søgeresultater.
Jo højere dit websted rangerer i Googles søgeresultater, jo større er sandsynligheden for, at folk finder det. Og jo flere, der finder dit websted, jo mere trafik får du. Mere trafik betyder flere leads og kunder, hvilket betyder flere penge til din virksomhed. Så hvis du ønsker at tjene flere penge til din virksomhed, skal du bekymre dig om SEO.
Men SEO er ikke let. Det er en kompleks proces i konstant forandring, der kræver en masse tid og kræfter. Heldigvis findes der virksomheder som Metric Marketing, der kan hjælpe dig med alle aspekter af SEO, lige fra søgeordsforskning til opbygning af backlinks og indholdsoprettelse.
Hvordan fungerer SEO?
SEO har alt at gøre med synlighed og ranking. Jo bedre dit websted er på både back- og front-end, jo bedre trafik får du, og jo mere søgemaskinerne vil øge din placering i søgemaskinerne. Opbygning af SEO fungerer ved at kombinere SEO-elementer ved hjælp af en datadrevet tilgang. Disse faktorer omfatter bl.a nedenstående.
Analyse af søgeord
Ord er magtfulde, og visse ord har magt til at styre dine placeringer online. Nøgleord kan være enkelte ord eller sætninger, som folk ofte bruger til at finde det, de leder efter. Nøgleord skal undersøges og placeres strategisk i dit indhold, så kvaliteten af dit indhold er høj, samtidig med at du stadig bruger ofte søgte ord.
Oprettelse af indhold
Indholdet er det sted, hvor din SEO virkelig kommer til at bære frugt. Dit indhold giver dig mulighed for at kommunikere direkte med din målgruppe af eksisterende og potentielle kunder. Det er her, nøgleord hjælper dig med at opbygge autoritet, tillid, konsistens og engagement – hvilket igen fører kunderne tilbage til dit websted gang på gang! At skabe godt indhold kræver tid, energi og ressourcer, men det er det værd, fordi stærkt indhold er nøglen til en vellykket SEO-strategi.
SEO er vigtigt for store og små virksomheder
SEO er en bevidst datadrevet tilgang, der bruges til at øge kvaliteten af digital markedsføring, som derefter optimerer virksomhedens synlighed online – dette driver igen trafik Fremmer mærker engagerer sig i kunderne forbedrer brugeroplevelsen (UX) og giver samtidig ROIe (return on investment). Alle virksomheder, uanset om de er store eller små, kan drage fordel af at bruge denne proces, fordi det i bund og grund handler om at sikre, at kunderne nemt kan finde DIG. Ikke alene vil dette spare tid og energi på marketingudgifter, men det vil også sikre et højere niveau af kundetilfredshed, som vi alle ved fører til gentagne kunder og bedre forretning.
Har du ikke selv lyst til at arbejde med SEO, så bør du virkelig kontakte en digital marketing specialist, som har erfaring med søgemaskineoptimering. Det kunne fx være Loui, som har det digitale marketing bureau Plutonic Media. Du kan læse mere om ham og hans erfaring på hans personlige hjemmeside her: https://www.louikiaer.dk/. Får du hjælp af en professionel er du næsten garanteret at få resultater med søgemaskineoptimering, selvom der selvfølgelig aldrig er nogle garantier. Det du er garanteret er dog, at få et bedre udgangspunkt til at blive fundet.