Fordelene ved at være på forkant med dine konkurrenter

//

Er du en af de mange webshops, der er begyndt at få travlt? Er der flere kunder end nogensinde før og skal du have nye leverandører på plads, som kan levere varerne hurtigere? Du skal have styr på salget og så skal du finde ud af hvordan du kan blive bedre til at tiltrække kunderne. Der er mange forretningsmodeller, som virksomheder benytter sig af for at komme på forkant af deres konkurrenter. En af disse er at lære konkurrenterne at kende (du skal absolut ikke ignorere dem) med henblik på at vide hvordan de fungerer, hvorfor dette gøres og hvordan de lykkes med det. Virksomhedsindex er et godt sted at gå hen for at indsamle oplysninger.

Hvad er du god til?

Når du ved, hvad du er god til, og hvad du ikke er god til, hjælper det dig med at fokusere på de rigtige aktiviteter. Hvis din virksomhed f.eks. er en god salgsorganisation, men endnu ikke har udviklet et stærkt kundeserviceteam, er det måske et område, hvor du bør investere ressourcer.

Hvis du derimod har et fremragende produktudviklingsteam, men de ikke interagerer godt med kunder eller partnere (og derfor ikke skaber produkter, der sælger), så fungerer din nuværende struktur ikke så godt, som den kunne, og der kan være behov for nogle ændringer. Virksomhedsindeks i Danmark er meget anvendeligt til at finde oplysninger om dine konkurrenter.

Find styrkerne hos dine konkurrenter

Hvis du vil lære dine konkurrenter at kende, skal du se ud over de produkter, de tilbyder. Hvad er deres stærke sider? Hvad kan de gøre bedre end dig? Se på de ting, som din konkurrent gør bedre end dig, og se, om der er en måde at indarbejde dem i din egen virksomhed. I dette tilfælde har vi et eksempel på to virksomheder, der sælger lignende produkter, men som gør det med forskellige priser og tilbud til kunderne. Den ene virksomhed har lavere priser på alle sine produkter, mens den anden virksomhed tilbyder rabatter på hvert produkt for sig. Det er to strategier, du kan vælge at anvende, og så kan du måle på, hvilken der fungerer bedst.

Foretag analyse af dine konkurrenters webshops

Ved at analysere dine konkurrenters webshop kan du finde ud af, hvad der er vigtigt for din målgruppe. Kig på de produkter, de sælger. Sælger de den samme type produkter som dig? Hvis ja, hvad gør deres version bedre eller anderledes? Har de et andet produktsortiment end dit? Måske et større udvalg? Se på de priser, de tager for hvert produkt, og sammenlign dem med din egen prisstrategi. Se på den måde, de præsenterer deres produkter på. Er der nogle unikke måder, hvorpå de viser deres sortiment, som du kunne kopiere for at øge salget eller gøre det lettere for kunderne at finde præcis det, de søger på dit websted? Husk, at du ikke må direkte kopiere, men du må gerne lade dig inspirere.

CSR Label

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark