Elbiler: fordele og ulemper

//

Elektromobilitet er i øjeblikket genstand for kontroversielle diskussioner og ofte endda for skænderier. Mens fortalerne kraftigt påpeger de indlysende fordele ved elektrisk mobilitet og ignorerer ulemperne, bruger skeptikerne gerne de generelle klichéer om e-mobilitet og vinker dem af med tak. Batteriteknologien er endnu ikke fuldt udviklet, og “optankning” er for tidskrævende. Rækkevidden er også et populært argument mod elbiler, fordi mange mennesker altid vil være bange for at gå i stykker på åben vej. Elbiler har imidlertid også mange overbevisende fordele; de kan være mere miljøvenlige og ressourcebesparende end køretøjer med forbrændingsmotorer. At den teknologi, der anvendes i et elektrisk drev, er lettere at håndtere og kræver mindre vedligeholdelse end en forbrændingsmotor, er især blevet bevist af producenter, som ikke har en lang bilhistorie. Vi har opstillet positive og negative kriterier for e-mobilitet på en neutral måde – så man kan danne sig en uindflydelse på sin mening.

 

Fordele ved elbiler

1) Forholdsvis enkelt konstruerede motorer genererer høj ydeevne

For at opnå samme effekt kræver forbrændingsmotorer en langt mere kompleks konstruktion end elmotorer. Selve det faktum, at der ikke er nogen direkte emissioner i en elbil, og at der ikke er behov for en gearkasse, forenkler konstruktionen af drivlinjen enormt. Funktionsprincippet for en elektrisk motor er meget enkelt at implementere med få komponenter sammenlignet med forbrændingsmotoren med dens hjælpeenheder. Desuden har elmotoren en høj virkningsgrad, så den kan let konstrueres til at levere høj effekt. Den maksimale effekt, som batteriet i en elbil kan levere, er dog også afgørende.

 

2) Lang levetid og lav vedligeholdelse

En anden fordel ved en elbil er, at den normalt har en lang levetid, kræver mindre service og har derfor lavere værkstedsomkostninger. Da elbilernes motorer teknisk set er meget enklere og kræver mindre vedligeholdelse, er de samtidig mindre udsatte for reparationer. Elbiler har færre bevægelige dele, og sliddele som gearkasser, generatorer, tandremme, kileremme og manuelle gearkasser er slet ikke monteret i en elbil.

 

3) Miljøbonus støtter nye købere af elbiler

Køb eller leasing af en ren elbil eller en plug-in hybridbil (hybridelbil, der kan oplades udefra) støttes også med en statslig miljøbonus – dette tilskud kan give vægten en positiv eller negativ indflydelse på køb af en elbil.

 

4) Selvforsyning med el-mobilitet og solcelleanlæg

Solcelleanlæg kombineret med elektromobilitet kan i bedste fald sikre selvforsyning. Med deres eget solcelleanlæg på taget eller på carporten foran huset kan førere af e-biler tanke op med deres egen elektricitet.

 

5) Rekuperation – energi genvindes ved bremsning med e-biler.

Flere og flere elbiler kan genvinde det meste af den kinetiske energi under bremsning og sende den tilbage til batteriet, idet elmotoren fungerer som generator under processen. Det sparer ikke kun energi, men reducerer også sliddet på bremserne, som næsten aldrig bliver brugt ved forudsigelig kørsel.

 

6) Elbiler stinker ikke

Denne fordel ved en elbil lyder måske mærkeligt i første omgang – men alligevel:

Ud over at være emissionsfri er de også lugtneutrale. Især på travle veje er lugten af udstødningsgasser fra forbrændingsmotorer ofte et negativt kritikpunkt – hvilket ikke er tilfældet med elbiler. Dette burde ikke kun glæde de beboere, der bor ved trafikerede veje, men også f.eks. cykelryttere.

 

7) På brugsstedet er elbiler helt emissionsfrie.

En elbil udleder ingen udstødningsgasser under drift, hvilket af dens fortalere nævnes som den største fordel ved denne teknologi. Forbrændingsmotorer derimod producerer altid miljøskadelige og sundhedsskadelige udstødningsgasser på det sted, hvor de anvendes. Og det er netop i byerne, at disse giftige udstødningsgasser fremover i stigende grad skal holdes ude. EU’s specifikationer for grænseværdierne for forurenende stoffer i byerne sætter producenterne af konventionelle motorer under hårdt pres og skaber stor usikkerhed blandt forbrugerne. På nuværende tidspunkt vil kørselsforbuddet primært berøre dieselkøretøjer og ældre benzinmotorer. Men ingen ved, hvordan udviklingen vil fortsætte, og hvilke forureningsstandarder der vil blive påvirket i fremtiden. Med en elbil er du imidlertid sikret mod truslen om et kørselsforbud på lang sigt.

Den generelle argumentation om nul emissioner er dog kun hævet over enhver tvivl, hvis det kan bevises, at den elektricitet, der forbruges, kommer fra vedvarende energikilder. Desuden skjuler man ofte, at fremstillingen af elbiler, især produktionen af batterier, er en stor belastning for miljøet.

 

8) Elbiler optimerer image

Virksomhederne vil gerne skille sig ud fra konkurrenterne ved at handle miljøvenligt og pege på brugen af eldrevne køretøjer. Et aktuelt eksempel på dette er Deutsche Post, som i øjeblikket gør opmærksom på leveringskøretøjer med elmotorer i alle reklamer. Privatpersoner øger også deres omdømme blandt bekendte ved at have en elbil.

 

9) Med elbilen kan du også tanke op derhjemme

Farvel til benzinstationen! Hvis du har mulighed for at installere en wallbox derhjemme, kan du glæde dig over en elbil i fremtiden. Snart er det (næsten) ikke længere nødvendigt at køre til benzintanken, fordi e-bilen kan oplades bekvemt om natten ved hoveddøren.

Ud over billig optankning ved egen stikkontakt tilbyder nogle virksomheder også gratis optankning af elbiler, mens man handler eller opholder sig i en forretning. Det samme gør nogle arbejdsgivere.

At man i teorien ikke længere behøver at besøge en tankstation med en elbil har den yderligere fordel, at benzindampe og fedtede hænder hører fortiden til.

 

10) Elbiler betyder lave afgifter og lave forsikringspræmier

Elbiler eliminerer også den årlige motorkøretøjsafgift – i Tyskland i det mindste i de første 10 år, i Østrig helt. Dette gælder for alle rent elektriske køretøjer (også kendt som BEV’er, Battery Electric Vehicles), hvis første registrering fandt sted før den 31. december 2015. Alle køretøjer, der registreres for første gang mellem den 01.01.2016 og 31.12.2020, er afgiftsfrie i 5 år. Desuden tilbyder mange forsikringsselskaber rabatter på 10-20 % for elbiler.

 

11) Let kørsel for komfortable førere i godt vejr

Aldrig har det været så nemt at køre bil! For nogle er dette måske ikke en fordel, men følgende positive aspekt af en elbil ligger i øjet på den, der ser den:

 

Førere af elbiler behøver ikke at skifte fra et gear til et andet, og for uerfarne førere er der ingen usikre ryk eller opadgående gear, som det er tilfældet med dårlige automatgear, og motoren dør ikke bare.

Elbiler er ideelle til dem, der ikke ønsker problemer med at starte motoren om vinteren eller i fugtige temperaturer. Selv ekstra opvarmning og køling er normalt muligt som standard under opladning af e-biler.

 

12) Fordel af tilskud

Siden 2022 er loven trådt i kraft om, at private CO2-besparelser fra elbiler også kan sælges som drivhusgaskvoter. Kvoten for drivhusgasser er den såkaldte drivhusgasreduktionskvote, som har det iboende mål at reducere klimaskadelige gasser som f.eks. CO2. Køb din ladestander her: https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

 

Ulemper ved elbiler

1) Manglende infrastruktur og lange opladningstider indtil videre.

 

I forbindelse med den øgede brug af eldrevne køretøjer mangler der stadig et tilsvarende tæt net af elopladningsstationer. De er uundværlige, især i de større byer, fordi mange mennesker bor i etagebyggeri og ikke har mulighed for at oplade strømmen derhjemme. Underjordiske parkeringspladser skal udstyres med passende stikkontakter for at undgå flaskehalse ved de få opladningsstationer.

Men selv hvis der er en parkeringsplads eller garage til rådighed, skal det først undersøges, om den er egnet til opladning af en elbil, eller om der først skal etableres en passende opladningsinfrastruktur her.

Opladningstiden kan også være meget lang, afhængigt af batteristørrelse og opladningsteknologi. Fra flere timer ved brug af en normal stikkontakt til mindre end en time på et hurtigopladningsanlæg. Men det tager stadig betydeligt længere tid end tankningsprocessen i en konventionel forbrændingsmotor.

Tesla, USA’s førende producent af elbiler, har i et stykke tid nu også eksperimenteret med et koncept, hvor det tomme batteri blot udskiftes med et fuldt batteri. Det første forsøg på batteriskift, som skulle være fuldautomatisk og tage mindre end to minutter, blev imidlertid forkastet dengang på grund af den alternative Supercharger-teknologi. Men Tesla har endnu ikke opgivet konceptet med batteribytning. I deres nyudviklede koncept anslås det at tage ca. 15 minutter at udskifte batteriet, og det kan anvendes på Tesla S- og X-modellerne med et let tilgængeligt batteri på undersiden af karrosseriet. Model 3, der er beregnet til massemarkedet, er derimod ikke forberedt på dette. Det er derfor stadig tvivlsomt, om konceptet virkelig vil blive udbredt i hele landet og udgøre et reelt alternativ til opladning.

 

2) Øget risiko for ulykker med e-biler

Set fra miljø- og forbrugerbeskyttelsernes synspunkt er den stort set manglende støjudvikling meget velkommen. Den udgør imidlertid en ofte undervurderet fare for fodgængere og cyklister. De fokuserer ofte på deres smartphones og er i stigende grad afhængige af deres hørelse, når de f.eks. vil gå over på den anden side af vejen. Et elektrisk køretøj, der ikke kan høres, kan være til fare for liv og lemmer for denne kundegruppe, i hvert fald i overgangsfasen. Det er et kontroversielt emne i den offentlige debat, om det er fornuftigt med nye regler om kunstigt frembragte køretøjslyde.

 

3) Elbiler er dyre at købe

Prisdriveren for elbiler er stadig batteriet, som også er det sted, hvor den største merværdi ligger. Desuden er der kun få virksomheder i verden, der kan gennemføre en komplet produktion med alle faser. På grund af de hidtil lave produktionsmængder af elbiler ønsker mange bilproducenter ikke at investere i tilsvarende dyre produktionsanlæg, i hvert fald ikke uden partnere. Selv om Tesla har erkendt, hvor vigtigt det er for fremtidens elektromobilitet at have sin egen batteriproduktion, har de også Panasonic om bord som partner til deres Gigafactory. Med elbilens stigende popularitet vil der sandsynligvis blive bygget flere store batterifabrikker, hvilket i kombination med ny batteriteknologi vil få priserne til at smelte.

På trods af statstilskud er elbiler dog stadig dyre på grund af batterierne. Og på trods af denne støtte er det kun få elbiler, der i en direkte sammenligning af de samlede omkostninger kan klare sig i forhold til sammenlignelige modeller med forbrændingsmotorer.

 

4) Elbiler har stadig for kort rækkevidde

Især elbiler med lav batterikapacitet giver anledning til den såkaldte “rækkeviddeangst” blandt deres ejere. Elbilens manglende rækkevidde forstærkes af et hidtil utilstrækkeligt net af opladningsstationer. Mange kritikere glemmer imidlertid, at en rækkevidde på ca. 100 km er helt tilstrækkelig for 80 % af alle trafikanter: Den gennemsnitlige afstand, som denne gruppe tilbagelægger, er højst 80 km om dagen.

Men med elbiler er der nogle gange betydelige afvigelser mellem den teoretiske rækkevidde, som producenten angiver, og den faktiske rækkevidde i hverdagen. Desuden er batterier meget følsomme over for kolde udetemperaturer, hvilket også har en yderligere indvirkning på rækkevidden. Det er ikke så underligt, at bekymringen for rækkevidden er så udbredt.

 

5) Manglende langtidserfaring med elektromobilitet

Med en konventionelt drevet bil er mange ting blevet etableret i årenes løb. Man ved f.eks. hvor længe køretøjet normalt holder, hvilke omkostninger der opstår i løbet af tiden, hvem der er ansvarlig for vedligeholdelsen, hvilken værdiudvikling der kan forventes. Med en elbil er der på den anden side stadig mange ubekendte på grund af manglende erfaring. For eksempel er spørgsmål om batteriets levetid eller værdien af en brugt elbil om fem år vigtige spørgsmål, som køberne stiller sig selv, inden de køber den.

CSR Label

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark