Bliv fundet af dine kunder – invester i SEO

//

I dag har de fleste forretninger en vigtig online profil. Nogle lever endda helt og alene af at drive en online forretning som en webshop. Fælles for dem alle er, at de er nødt til at synliggøre sig over for deres potentielle kunder, hvis de vil sælge eller have henvendelser.

Men hvordan genererer man trafik til sit website, så man bliver fundet af sine kunder? Svaret hertil er blandt andet, at man bruger søgemaskineoptimering. I dag finder dine kunder nemlig din service eller dit produkt via Google!

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization. Det er en kontinuerlig proces, hvor man arbejder med at forbedre placeringen for sine vigtigste søgeord. Det er nemlig gratis at få klik fra Google på sine vigtigste søgeord, hvis klikkene kommer fra de organiske (ikke-betalte) søgeresultater, som er lige præcis dem man optimerer mod.

Men selv hvis dit søgeord kommer i top stopper arbejdet ikke. Så skal du nemlig typisk arbejde på at bevare din placering, så dine konkurrenter ikke overhaler dig.

Det gode ved SEO er, at når man først opnår resultater, bliver man som regel en del af topfeltet og kan nemmere vedligeholde sin placering. Det kræver typisk færre ressourcer end at nå de høje placeringer.

SEO handler altså om, at man arbejder på at blive synliggjort på sine søgeord, så man bliver fundet på Google.

Hvordan udfører man SEO?

Når man arbejder med SEO, starter det med, at man afdækker sine vigtigste søgeord. Du skal jo vide, hvad kunderne søger efter! En god søgeordsanalyse er typisk ikke for bred, da det er de færreste, der kan blive fundet på et ikke afgrænset søgeord som f.eks. ”sko”. Hvilke sko leder kunden lige efter her? Er det sko til mænd, kvinder eller børn? Og hvad med… Ja, spørgsmålene, der ikke besvares, er mange! Finder man derimod et søgeord som ”vandtætte børnesko”, ved man straks meget bedre, hvad brugeren leder efter. Det hjælper med at kvalificere din søgning og gøre det lettere at opnå resultater.

Efter søgeordsanalysen starter optimeringsarbejdet. Mange vælger at lave en konkurrentanalyse forud for selve arbejdet, da det kan afklare, hvad der skal til at nå i top.

Selve SEO-arbejdet består nemlig af mange ting, der kan være værd at kortlægge. Det er f.eks. arbejdet med den tekniske platform (din hjemmesides struktur, hastighed, brugervenlighed m.m.), sidens indhold (overskrifter, brødtekst, billeder, video etc.) samt antallet af eksterne links, der peger på din hjemmeside. Links fungerer nemlig groft forenklet som en slags ”stemmer”, hvormed et link fra et andet website altså fortæller Google, at din hjemmeside er værd at besøge. Men bemærk! Det er blevet et kompliceret stykke arbejde at bygge links, da Googles algoritmer er blevet evigt klogere og kan optrevle forsøg på at manipulere søgemaskinen via links, hvilket kan ende i, at man mister sine gode placeringer.

Kan man selv stå for sin egen søgemaskineoptimering?

Ja, du kan sagtens selv stå for din søgemaskineoptimering. Men der er rigtig mange faktorer, du skal kende til, hvis du vil opnå succes. Særligt de attraktive søgeord har en enorm konkurrence, som kræver konkret indsigt i SEO. Derfor vælger mange at hyre ekstern SEO hjælp, mens de selv fokuserer på deres kerneforretning.  Dermed får de eksperthjælp, og slipper for at bruge deres egen tid på at sætte sig ind i den skiftende verden af SEO samt lære helt – næsten umulige – kompetencer som programmering, der næppe er realistisk at lære, samtidig med at man driver en fuldtidsforretning.

Det kan dog stadig være værd at sætte sig ind i SEO, da det gør det lettere at f.eks. samarbejde med et SEO-bureau eller outsource specifikke indsatsområder fra sin egen SEO plan til freelancere.

CSR Label

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark