Tænker I CSR ind i jeres virksomhed?

//

Flere og flere virksomheder er i dag begyndt at have CSR med som en naturlig del af deres værdigrundlag, så der tænkes bæredygtighed ind i alle aspekter af virksomhedens virke. Når der tales om CSR skal bæredygtighed tænkes i bredest mulig forstand, det handler nemlig både om miljø, om arbejdsmiljø, sociale forhold og det generelle aftryk, en virksomhed sætter i verden.

Hvad er CSR?

CSR står for Corporate Social Responsibility og handler om, i hvilken grad en given virksomhed har en positiv indvirkning på det omkringliggende samfund både lokalt og globalt. Eksempler på CSR kan være Fair Trade, det kan være oprettelse af særlige stillinger til medarbejdere med udfordringer af forskellig art, det kan være miljøprogrammer med fokus på genbrug og genanvendelse, eller det kan være programmer, hvor der hvert år afsættes penge eller arbejdstimer til humanitære foreninger eller andet. CSR er med andre ord et meget bredt begreb, og når først I begynder at arbejde med CSR i jeres virksomhed, vil I se, at tanken om social samvittighed og en mere bæredygtig tilgang kan foldes ud til alle dele af jeres virksomhed.

CSR og miljøpåvirkning

Et vigtigt element i CSR-tanken er det miljømæssige aftryk, jeres virksomhed sætter. Her er det selvfølgelig forurening og miljøbelastning, der fylder mest. Men mange andre aspekter kan komme ind, for selv om I har helt styr på bæredygtig produktion i jeres virksomhed, kan der gøres meget mere: Prøv fx at give den næste medarbejdertur et andet og nyt indhold, og brug dagen på at samle skrald i naturen, langs stranden eller endda under vandoverfladen med udstyr fra oceandive.

En sådan udflugt giver masser af frisk luft, motion og godt sammenhold, samtidig med at der ryddes op og gøres noget godt for naturen i jeres lokalområde.

I styrker jeres profil

Ud over de helt åbenlyse fordele, der er for medarbejdere og miljø ved at tænke CSR ind i jeres virksomhed, kan CSR også være med til at give jer forretningsmæssige fordele, fordi jeres virksomheds profil styrkes, og I sender et stærkt signal til omverdenen, når I brander jer som en virksomhed med en stærk og gennemtænkt CSR-profil.

På siderne her kan I finde masser af inspiration til, hvordan I kan begynde at arbejde aktivt med CSR-tanken og udvikling af programmer – og inspiration til, hvad CSR blandt andet kan omhandle for jeres specifikke virksomhed og branche.

CSR Label

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark