Når en person dør, starter der en lang og kompliceret proces. Vi vil her gennemgå de vigtigste ting, der sker efter et menneskes død. Der er mange juridiske aspekter ved døden, og det kan være svært at overskue alle disse for de pårørende. Vi vil forsøge at give et overblik over processen fra start til slut.
Det juridiske ved et dødsfald
For det første skal den døde person transporteres til et af landets krematorier. Dette sker typisk via en begravelsesforretning. Krematoriet tager imod den døde og sikrer, at der foretages en korrekt identifikation. Herefter vil der blive udfyldt en række dokumenter.
Derefter vil den døde blive bragt ind i krematoriets forbrændingsanlæg, hvor vedkommende vil blive forbrændt. Efterfølgende vil der blive udstedt et dødsbevis, som skal bruges til at registrere dødsfaldet hos kommunen.
Når kommunen har modtaget dokumentation for dødsfaldet, vil de sørge for at sende en række dokumenter til de pårørende. Disse dokumenter skal bruges til at registrere dødsfaldet hos Statens Personregister og til at oplyse banken om den afdødes død.
Statens Personregister vil herefter ændre den afdødes civile status fra “levende” til “død”. Dette har blandt andet betydning for afdødes mulighed for at have et NemID.
Banken vil herefter sætte den afdødes konto i bero og sikre, at der ikke kan foretages flere transaktioner på kontoen. Hvis der er stillet garanti for lån, skal banken underrettes herom, da dette medfører en ændring i betingelserne for lånet.
Pårørende skal endvidere anmelde dødsfaldet til Folketinget, hvis den afdøde har været folkevalgt. Dette sker via en blanket, som kan rekvireres hos kommunen.
Det praktiske ved et dødsfald
Når alt dette er overstået, er der ikke mere, der skal gøres i forhold til den juridiske proces omkring døden. Pårørende vil dog dog stadig have et par ting, de skal tage stilling til. Først og fremmest skal pårørende tage stilling til, hvordan den afdøde ønsker at blive bisat eller begravet. Derudover skal de pårørende også tage stilling til, hvorvidt der skal indgås en forsikring i forbindelse med dødsfaldet. Forsikringen kan have flere formål, f.eks. at sikre økonomisk kompensation for pårørende eller dækning af udgifterne til bisættelsen.
Pårørende skal også huske at melde afdøde fra hos diverse myndigheder og institutioner, f.eks. skat, folkeregister, forsikringsselskaber, abonnementer mv. Dette kan ofte gøres online eller via telefon. Pårørende skal endelig huske at returnere afdødes NemID til kommunen eller Statens Personregister.
Til sidst skal det også nævnes at den afdødes bolig skal tages hånd om. Dette kan nemt gøres via en dødsborydder. De findes over alt i landet. – Og har du et Dødsbo i København kan du nemt kontakte en af de mange dødsborydder i området.
Det er en kompliceret proces at dø, og der er mange ting, både praktiske og juridiske, der skal tages hånd om. Vi håber, at denne artikel har givet et overblik over de vigtigste aspekter af denne proces.