CSR, eller Corporate Social Responsibility, er blevet et modeord i modebranchen i løbet af de seneste par år. Men er det virkelig til gavn for miljøet og samfundet? Eller er det blot endnu et markedsføringstrick fra store mærker for at få dem selv til at se bedre ud?
For at kunne besvare dette spørgsmål er vi nødt til at se nærmere på, hvad CSR egentlig betyder. CSR er ganske enkelt en betegnelse for en virksomheds bestræbelser på at være miljømæssigt og socialt ansvarlig. Dette omfatter initiativer som at reducere affald, fremme bæredygtighed i produktionsprocesser, samarbejde med lokalsamfund, hvor fabrikkerne er placeret osv. Det er klart, at denne form for indsats kan have en positiv indvirkning på både miljøet og samfundet som helhed. Ved at reducere skader forårsaget af forurening ogaffald, og ved at fremme bæredygtig praksis kan VSA bidrage til at gøre modeindustrien mere bæredygtig i det hele taget.
Nogle hævder dog, at CSR ikke er andet end en marketinggimmick, som de store mærker bruger for at få sig selv til at se godt ud. De peger på, at mange virksomheder kun deltager i CSR-aktiviteter, når det er økonomisk fordelagtigt for dem at gøre det, og at de ofte gør meget lidt for rent faktisk at ændre deres ikke-bæredygtige forretningsmetoder. Selv om det er rigtigt, at nogle virksomheder bruger CSR som en måde at vaske deres image grønt på, betyder det ikke, at alle virksomheder, der engagerer sig i CSR, gør det udelukkende af PR-årsager. Der er mange virksomheder, som virkelig er engageret i at foretage positive ændringer i modebranchen, og som arbejder hårdt på atgøre det.
Så hvad kan vi gøre for at tilskynde virksomhederne til at engagere sig i VSA og fremme bæredygtighed i modebranchen? En ting er at lægge pres på dem ved at være bevidste forbrugere, der kun køber fra mærker, der er engageret i bæredygtig praksis. En anden er at presse på for at få større regulering af store virksomheder, hvilket kunne tvinge dem til at være mere ansvarlige, når det gælder deres indvirkning på miljøet og samfundet.
Afslutningsvis vil jeg sige, at selv om CSR helt sikkert er blevet et modeord i modebranchen, har det et reelt potentiale for positive forandringer, hvis det gennemføres korrekt. Vi skal fortsætte med at presse på for større bæredygtighed inden for modeindustrien og støtte initiativer, der har til formål at fremme social ansvarlighed på alle niveauer. Kun på den måde kan vi virkelig få indflydelse på dette vigtige spørgsmål.